ورق پیویسی دوستدار محیط زیست

منظور از PVC چیست؟

منظور از PVC همان پلی وینیل کلرید (Poly Vinyl Chloride) است که نوعی ماده پلیمری خاص محسوب می‌شود. پی وی سی یک پلیمر ترومپلاستیک اقتصادی و پرکاربرد است که در صنایع مختلفی مثل ساختمان، درب و پنجره، لوله و اتصالات،‌ عایق کابل، دستگاه‌های پزشکی، ابزارهای الکترونیک و … کاربرد دارد. این پلیمر بعد از پلی اتیلن و پلی پروپیلن پرکابردترین پلیمر جهان به حساب می‌آید.


PVC با اتصال مونومرهای وینیل کلرید در دما و فشار بالا صورت می‌گیرد و قابلیت‌های منحصر به فردی ایجاد می‌کند. قابلیت‌هایی مثل خاصیت ضد آب، عایق گرما و صدا، مقاومت بالا‌، ضد خش بودن، وزن پایین و … باعث شده است تا صنایع حساب دیگری روی آن باز کنند. پی وی سی انعطاف بالایی داشته و به راحتی تبدیل به روکش می‌شود. علاوه بر این قیمت پایین و پردازش آسان باعث می‌شود این متریال جایگزین مناسبی برای چوب،‌ سرامیک و حتی فلزات باشد.
به جز تمام این موارد نکته دیگری که در صنایع اهمیت بالایی پیدا کرده است، این است که متریال مورد استفاده دوستدار محیط زیست باشد. به همین جهت برای بسیاری سوال است که با وجود این همه کارایی و قابلیت، آیا محیط زیست و PVC با یک دیگر سازگاری دارند؟ چرا که استفاده گسترده از محصولاتی مثل چوب، بتن و حتی فلزات تا کنون آسیب‌های جدی به طبیعت وارد کرده است.

از کجا بفهمیم PVC با محیط زیست سازگار است؟

برای اینکه بفهمیم ماده‌ای سازگار با طبیعت است ابزار راحت و کاربردی در اختیار داریم که می‌تواند همه چیز را مشخص کند. آنالیز طول عمر یا LCA قادر است طول عمر یک محصول را به همراه قابلیت بازیافت شدن آن بررسی می‌کند. هر چقدر که طول عمر یا دوام یک محصول بالاتر باشد سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد. از سویی دیگر اگر یک محصول به طور مقرون به صرفه بازیافت شود از نظر سازگاری با محیط زیست شرایط خوبی دارد؛ موادی که قابل بازیافت باشند با اصطلاح سبز یا دوستدار محیط زیست تعریف می‌شوند.
PVC به دلیل طول عمر بالا و عدم نیاز به تعویض یا نگهداری سریع، از یک سو با طبیعت سازگاری دارد. علاوه بر این PVC قابلیت تبدیل به مونومرهای کوچک‌تر را دارد که همین باعث می‌شود بازیافت راحتی داشته باشد. همچنین این محصول در دسترس، مقرون به صرفه و کاربردی است؛‌ به همین دلیل استفاده از PVC به عنوان یک محصول سازگار با طبیعت برای تولید کننده صرفه اقتصادی نیز دارد.

تاثیر PVC بر روی طبیعت و اشتغال

PVC نسبت به بسیاری از پلیمرهای سنتی مزایای فوق العاده‌ای دارد که باعث می‌شود از جنبه‌های مختلف مقرون به صرفه باشد. از آنجایی که این ماده درصد کمتری از هیدروکربن‌ها را در ساختار خود دارد،‌ حتی در صورت عدم بازیافت راحت‌تر تجزیه می‌شود. همچنین جنس این ماده به گونه‌ای است که مواد شیمیایی، اشتعال و حلال‌ها تاثیر کمی بر روی آن دارند و به همین دلیل آلودگی را به آب‌های زیر زمینی و سطحی وارد نمی‌کند.
همچنین پی وی سی از آنجایی که وزن کم،‌ دسترسی بالا و انعطاف پذیری زیادی دارد،‌ به انرژی کمتری برای تولید، حمل و نقل و نصب احتیاج دارد. سالانه‌ها بیش از 200 هزار تن PVC در سطح جهان بازیافت می‌شود که بر اساس گزارش‌ها محصولات بازیافت شده از کیفیت، ایمنی و کارایی استاندارد برخوردار هستند. همچنین فرایند بازیافت PVC باعث افزایش قابل توجه مشاغل می‌شود.

خاصیت خود خاموشی PVC و سازگاری با طبیعت

طبیعت و PVC از جهت دیگری نیز با یک دیگر سازگاری دارند. با توجه به گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی، یکی از مشکلات اصلی طبیعت و انسان‌ها، آتش سوزی‌هایی است که در جنگل‌ها و مراتع اتفاق می‌افتد. در بسیاری از موارد متریالی که در ساخت و ساز به کار برده شده و مشتعل بودن آنها باعث آتشسوزی می‌شود. PVC علاوه بر اینکه عایق حرارت است،‌ دارای ویژگی ضد حریق یا خود خاموشی است؛ به طوری که این ماده هرگز مشتعل نمی‌شود و پس از کمی سوختگی خود به خود خاموش می‌شود.
علت این مسئله این است که در ساختار PVC حدود 60 درصد کلر به کار برده شده که باعث می‌شود میزان هیدروکربن کمتر بوده و احتمال اشتعال آن از سایر پلیمرها کمتر باشد. ورق‌های فومیزه PVC تا دمای 500 درجه سانتی گراد در مقابل حرارت مقاوم‌اند و به همین دلیل هیچگاه آتش نمی‌گیرند. حتی در صورتی که این محصول بسوزد نیز پس از مدت کوتاهی به طور خود به خود خاموش می‌شود.
ویژگی عایق حرارتی ورق‌های PVC مزیت دیگری نیز دارد و آن این است که باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود. در صنایع ساختمان با استفاده از ورق‌های PVC می‌توان خروج گرما یا ورود گرما به محیط را کاهش داد و به همین دلیل مصرف انرژی برای تولید گرما یا سرما کاهش می‌یابد. بنابراین PVC با کاهش مصرف انرژی نیز سازگاری خود با طبیعت را به اثبات رسانده است.

کلام پایانی

با توجه به بررسی‌های انجام شده می‌توان گفت که طبیعت و PVC به طور کامل سازگار بوده و این محصول می‌تواند به عنوان جایگزینی سبز برای محصولات مشابه به کار رود. ورق‌ها، لوله‌ها و محصولاتی که از جنس پی وی سی هستند برای تولید کننده، مصرف کننده و حتی دولت‌هایی که در پی آلودگی کمتر محیط زیست هستند، محصولاتی سازگار با محیط زیست محسوب می‌شوند. همچنین استفاده از این متریال در نهایت باعث کاهش مصرف انرژی و افزایش مشاغل می‌شود که به طور غیر مستقیم بر طبیعت تاثیرگذار است.
البته که PVC مزایای بسیار زیادی به جز سازگاری با طبیعت دارد که استفاده از آن را برای صنایع منطقی می‌کند. تامین PVC باکیفیت به طور مستقیم از تولید کننده بهترین گزینه برای صرفه اقتصادی بیشتر و اطمینان از کیفیت محصول است.