نحوه رنگ پذیری و چاپ روی ورق های پیویسی

چگونگی چاپ روی ورق های pvc

ورق pvc یا پلی وینیل کلراید یا ورق فومیزه از محصولات پتروشیمی است که به دلیل قابلیت های مختلف از جمله قابلیت رنگ پذیری ورق های فومیزه و چاپ روی آن کاربرد زیادی دارد. ورق فومیزه سخت و مقاوم است و بدون ایجاد شکاف و یا ترک بر آن می توان انواع برشکاری، سوراخکاری، مونتاژ و چاپ را بر روی آن انجام داد.چاپ روی ورق های فومیزه به صورت چاپ مستقیم یا پرس وینیل و در دو طرف ورق انجام می گیرد.
اغلب چاپ روی ورق های فومیزه با دستگاه فلت بد یا دستگاه چاپ UV انجام گرفته و دستگاه این قابلیت را دارد که تصاویر با رزولوشن بالا را بر این ورق ها چاپ کند. البته به منظور چاپ بهتر توصیه می گردد تا فایلی که جهت چاپ بر ورق های فومیزه استفاده می شود در فرمت های tiff یا psd باشند تا چاپ روی ورق های فومیزه با کیفیت بالاتری انجام شود

چاپ روی ورق های فومیزه با استفاده از دستگاه فلت بد ماندگاری و دوام زیادی دارد، دلیل ماندگاری بالا را استفاده از اشعه UV در دستگاه فلت بد به منظور خشک کردن جوهر چاپ می دانند. ورق فومیزه خام بیشتر برای چاپ مورد استفاده قرار می گیرد.

مراحل چاپ روی ورق های فومیزه

چاپ روی ورق های فومیزه طی مراحل زیر صورت می پذیرد:

در ابتدا لازم است تا ابعاد فایل جهت چاپ روی ورق های فومیزه را تعیین کرد. جهت رسیدن به ابعاد مورد نظر، با استفاده از دستگاه برش این کار صورت می گیرد.
در مرحله بعد با استفاده از دستگاه فلت بد چاپ به طور مستقیم روی ورق های فومیزه انجام می گیرد، البته در برخی موارد از پرس روی ورق های فومیزه تیز استفاده می شود.
در مرحله بعد با توجه به پاشیده شدن مستقیم جوهر روی سطح ورق های فومیزه، اشعه UV بر آن تابیده می شود تا سطح ورق چشک و جوهر پخش نشود و کیفیت چاپ روی ورق های فومیزه افزایش یابد.
در انتها به درخواست مشتری به منظور مقاومت بالاتر از وارنیش مات یا براق روی سطح کار استفاده می شود.
قابلیت رنگ پذیری ورق های فومیزه

اغلب ورق های فومیزه در کارخانجات به رنگ سفید تولید می شوند، اما به دلیل اهمیت رنگ به خصوص در دکوراسیون داخلی از قابلیت رنگ پذیری ورق های فومیزه استفاده کرده و تنوع رنگی بالایی برای این ورق ها فراهم می آورند. به منظور رنگ های متنوع pvc می توان انواع روکش های رنگی در دو حالت مات و براق را بر روی ورق های فومیزه قرار داده و از ورق های فومیزه رنگی استفاده می شود.
علاوه بر استفاده از روکش های رنگی می توان از رنگ پذیری ورق های فومیزه استفاده کرده و با وجود سطح صاف، صیقلی و مستحکم این محصول از رنگ های متنوعی بر ورق فومیزه استفاده کرد. پیش از رنگ کاری ور فومیزه به منظور عملکرد بهتر از پولیش کاری و آستر کاری ورق فومیزه استفاده می شود تا عمر مفید رنگ افزایش یابد. ورق فومیزه خلل و فرج زیادی داشته که پیش از رنگ کاری می بایست ورق را با بتونه مل و یا سریش بتونه کاری کرده و بعد آستر کاری انجام گیرد. جهت آستر کاری بهتر است از سمباده لرزان استفاده شده و سطح کار مرطوب نگه داشته شود. در آخرین مرحله به دلیل رنگ پذیری ورق های فومیزه، رنگ به خوبی بر روی ورق پی وی سی قرار گرفته و می توان از ورق های فومیزه در رنگ های مختلف و متنوع استفاده کرد.

تاثیر کیفیت ورق بر چاپ و رنگ پذیری

اگر ورق فومیزه خریداری شده از کیفیت بالایی برخوردار باشد قابلیت چاپ و رنگ پذیری ورق های فومیزه نیز بهتر خواهد بود، لذا از نکات مورد توجه در زمان خرید این ورق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تاب نداشتن ورق فومیزه
عدم وجود حباب در ورق
داشتن سطحی صاف و صیقلی
مستحکم بودن و سختی ورق فومیزه
قابلیت ابزار پذیری ورق
به منظور بررسی هر کدام از پارامترهای بالا می توان از تست مخصوص استفاده کرده و از کیفیت بالای ورق فومیزه اطمینان حاصل کرد.‌