خم کاری ورق پی وی سی

ورق PVC چیست؟

ورق های پی وی سی از مواد پلیمری و فشرده ای هستند که میزان فشردگی مواد پلیمری کیفیت بالاتر ورق PVC را به دنبال دارد. به این ورق پلی وینیل کلراید نیز می گویند. دوام و مقاومت بالا، انعطاف پذیری زیاد، عایق آب، صوت و حرارت بودن، قابلیت نظافت آسان، ضد میکروب بودن، وزن کم و … از ویژگی های این ورق است. به این ورق، ورق فومیزه هم می گویند.
ورق فومیزه به صورت خام به رنگ سفید عرضه می شود، اما به دلیل دکوراسیون داخلی و هماهنگی این ورق با سایر المان های فضا از ورق فومیزه روکش دار استفاده می شود. روکش دار کردن ورق فومیزه زمان بر و هزینه بر است اما تنوع بالایی در طرح و رنگ را برای متقاضیان فراهم می آورد. اغلب ورق پی وی سی روکش دار در حالت کلی دو نوع مات و براق دارد.
یکی از جدیدترین تولیدات ورق فومیزه روکش دار، ورق فومیزه امباس است. این ورق در دکوراسیون داخلی، آکوستیک، کابینت روشویی و … کاربرد دارد. ورق امباس نصب بسیار ساده ای داشته و در کوتاهترین زمان ممکن می تواند دکوراسیون هر فضایی را تغییر دهد. می توان انواع ورق های PVC را مطابق زیر دسته بندی کرد:

ورق پی وی سی فشرده: از این ورق جهت دیوارپوش، کابینت، مبلمان سازی و … استفاده می شود.
ورق پی وی سی فومیزه: این ورق در کابینت آشپزخانه، پارتیشن بندی و … مورد استفاده قرار می گیرد.
ورق پی وی سی چند لایه رنگی: اغلب از ورق پی وی سی رنگی چند لایه در دکوراسیون داخلی استفاده می شود.


خم کاری ورق PVC

ورق PVC از جمله ورق های پرکاربردی است که در صنایع مختلف به ویژه دکوراسیون داخلی کاربرد زیادی دارد. به دلیل کاربرد فراوان این ورق نیاز به خم کاری مناسب آن احساس می گردد. ورق فومیزه خود دارای انعطاف است اما هرچه ضخامت این ورق بیشتر باشد انعطاف آن نیز کاهش می یابد. روش های مختلفی جهت خم کاری ورق PVC مورد استفاده قرار می گیرد که می توان به روش های زیر اشاره کرد:

خم کاری ورق فومیزه از طریق کوره گازی یا برقی

یکی از روش های دستگاه خم کن ورق پی وی سی کوره گازی یا برقی است. جهت استفاده از این کوره به حرارتی معادل با 110 تا 120 درجه سانتیگراد نیاز است. پس از حرارت دهی ورق فومیزه و افزایش انعطاف پذیری، آن را در قالب های مخصوصی قرار داده و فرم دهی می کنند. ورق فومیزه پیش از حرارت دهی و بعد از آن اصلاً شباهتی با یکدیگر ندارند. ورق فومیزه بعد از حرارت دهی در کوره دفرمه شده و می بایست لبه گیری شود؛ لذا فرم دهی و سرد شدن ورق پی وی سی بعد از حرارت دهی در کوره اهمیت زیادی داشته و مهارت بالایی را می طلبد.
می توان جهت حرارت دهی ورق فومیزه از کوره گازی یا برقی استفاده کرد. کوره گازی مقرون به صرفه بوده و هزینه کمتری دارد. کوره از دو جز اصلی بدنه و هیتر تشکیل شده است.

خم کاری ورق پی وی سی از طریق هیتر گازی یا برقی

یکی دیگر از روش های دستگاه خم کن ورق پی وی سی، جهت دهی ورق فومیزه با استفاده از هیتر گازی یا برقی است. هیتر گازی از اجزایی چون ترموستات، ترموکوپل، شیر برقی، کنداکتور، لوله دودکش و مشعل تشکیل شده و هیتر برقی از اجزایی چون ترموستات، فیوز، المنت، ترموکوپل و کنداکتور تشکیل شده است.

خم کاری ورق PVC از طریق سشوار صنعتی

سشوار صنعتی از جمله دستگاه خم کن ورق پی وی سی است. جهت خم کاری ورق فومیزه با استفاده از سشوار صنعتی بخشی از صفحه که می بایست خم شود را با سشوار صنعتی حرارت می دهند و در ادامه ورق فومیزه حرارت دیده را در قالب قرار می دهند تا شکل مورد نظر را به دست آورد.